Czym dotąd był Phoenix?

Phoenix narodził się w 2004 roku jako „Wortal fantastyczny”. „Wortal” to bardziej ekstrawaganckie określenie na „portal tematyczny”. W wypadku PHX tematyką jest oczywiście fantastyka, a konkretniej – gry komputerowe utrzymane w konwencji fantasy i science-fiction.

Uznaliśmy że najlepszym środkiem do tego, byśmy stali się najlepszym merytorycznie miejscem o tej tematyce w Polsce, będzie integracja wielu już istniejących, najlepszych serwisów tematycznych, z których każdy specjalizuje się w jednej, konkretnej dziedzinie – grze lub serii gier. Tę koncepcję wdrożyliśmy następnie w życie. Do 2007 roku zakończyła się pierwsza faza „rekrutacji” serwisów – dzięki niej traktowaliśmy o większości największych tytułów fantastycznych na rynku (+ paru nieco bardziej niszowych).

Były to:
  • Arcanum (i inne gry Troiki),
  • Diablo,
  • Disciples,
  • The Elder Scrolls,
  • Fallout,
  • Gothic,
  • Icewind Dale,
  • Neverwinter Nights,
  • Planescape:
  • Torment
  • gry Roguelike (głównie ADOM)
  • Wiedźmin.
Dodatkowo, za pośrednictwem głównej strony Wortalu, pisaliśmy o nowinkach ze świata innych gier, interesujących nas tematycznie. Formuła, którą przyjęliśmy, pod względem merytorycznym sprawdziła się. Staliśmy się miejscem zarówno często odwiedzanym przez przygodnych czytelników, jak i przestrzenią, w której rozrastały się duże i aktywne społeczności fanowskie.

Poza tym hobbystycznym/merytorycznym wymiarem, Phoenix od początku pomyślany był również jako przedsięwzięcie biznesowe. Chcieliśmy, by Wortal zarabiał na swoje utrzymanie i rozwój, a także mógł dawać redaktorom satysfakcję finansową. Stąd w ostatnim okresie działania na niektórych stronach wyświetlaliśmy reklamy. Po obiecujących początkach okazało się, że realizacja celów komercyjnych nie spełniła oczekiwań, w dużej mierze ze względu na specyfikę rynku.

W ostatnich latach podjęliśmy działania mające na celu zmianę naszej struktury, by działać skuteczniej, ale nie przyniosły one zakładanych rezultatów. W konsekwencji podjęliśmy decyzję o przeformatowaniu Wortalu i została ona wdrożona w sierpniu 2013. Dzięki temu bardzo istotnie ograniczyliśmy koszty generowane przez cały projekt i stworzyliśmy przestrzeń do przemyślenia koncepcji Wortalu na spokojnie jeszcze raz.

Z punktu widzenia użytkownika oznacza to dalsze publikowanie w sieci serwisów Diablo, Disciples, Gothic, Roguelike i Planescape oraz zarchiwizowanie pozostałych. Zarchiwizowane serwisy są niedostępne dla odwiedzających, ale ich treść czeka na reaktywację, która nastąpi w momencie powrotu do pełnej wersji wortalu PHX.

Data powrotu zależy od wielu, częściowo niezależnych czynników. Zachęcamy Was jednak do odwiedzania tych serwisów, które pozostały aktywne, no i do zaglądania co jakiś czas na phx.pl, bo mamy nadzieję, że za jakiś czas będziemy mogli poinformować Was tam o starcie projektu PHX 2.0. Nasłuchujcie szumu skrzydeł odrodzonego Feniksa.